tirsdag 14. oktober 2008

Bruk av ikt i skolen

Sitter og funderer over egen praksis og mine erfaringer iforhold til bruk av ikt i undervisningen...Eller for å si det sånn...den manglende bruk av ikt i undervisningen...Slik jeg har erfart det har det som regel vært at elevene har hatt en eller to timer i uken med ikt og det har vært det hele. Ellers har jeg ikke opplevd at elevene har brukt digitale verktøy i andre fag...Har ikke tenkt over det, at ikt er såpass lite inkludert i undervisningen. Det er ganske utolig med tanke på hvor mange muligheter en har innenfor de digitale mediene...Tror apsolutt det er mer en flere som burde integrert mer ikt sammen med pedagogikken og undervisningen. Slik jeg ser det nå etter å ha begynt å sette meg inn i faget så kan jo ikt rett og slett brukes som en rød tråd gjennom hele året i undervisningssammenheng...
Rett og slett et fantastisk hjelpemiddel bare man vet å bruke det riktig:)

5 kommentarer:

Eirik sa...

Hei Renate!
Jeg er lærer på BVGS og i mine timer der jeg har teori brukes IKT hele tiden, men det er ikke bestandig at elevene bruke pc`en til det den er meint til, da tenker jeg på pc spill. Eller er det et kjempe verktøy.

Bjørn - Tore`s IKT - blogg sa...

Hei Renate!
Takk for sist!Opplevde mye av det samme i min praksis. Tror det størtse problemet er at det er for mange elever pr. maskin i barne og u-skolen. Når en klasse får tildelt kanskje bare en time pr uke på et trangt datarom hvor det er innstalert 12-15 maskiner, kan du aldri få en naturlig integrering av data i undervisningen, og i alle fag. Målene om bruk av IKT i kunnskapsløftet nås da heller ikke. Mener skoleledelsene må bli mer bevisst dette problemet.

Renate sa...

Så bra at du eirik bruk ikt flittig i undervisninga. Kordan unngå at det blir mye dataspill i timan?

Renate sa...

kommentar til Bjørn tore
Sett me dem samme erfaringen sjøl, og som æ ha sett det så e det ialfall et stykke igjen til skola kan gi elevan de digitale ferdighetan som samfunnet allerede etterspør. Leste en artikkel på skola før ei stund sia og da va det en undersøkelse ifjor som sa at50 % av elevan brukte datamaskinen mindre enn to tima pr. uke og at det også va utruli stor forskjella når det gjaldt datautstyre i skolen.Erfaringsmessi har æ opplevd trege internettforbindelsa eller ingen forbindelse i det hele tatt..skikkeli førtvilanes tell tider..
I kunnskapsløftet satses det på fem grunnlegganes ferdigheta: Å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne lese, å kunne uttrykke seg skriftlig, å kunne regne og å kunne bruke digitale verktøy. Dette betyr jo at arbeidet med digitale ferdigheta skal vær integrert i skolens daglige arbei, men det har æ ikke sett noe til... Videre e det jo bekymringsfullt at den digitale skolehverdagen slår ut så forskjellig og dermed skap digitale skiller.
Har leita litt og sett på ulike hjemmesie tell skole i landet og det e jo nån skole som verkeli ha en didital plattform, så trur ikkje at man kan oppretthold enhetsskolens ideal om like utdanningsmuligheta for alle elever...

C@mill@ sa...

Hei
Har samme erfaring som deg fra praksis. Elevene på barnetrinnet bruker pc svært sjeldent til ikt, og vet ikke hvilke nettsider de skal bruke for å finne riktig info til f.eks prosjekter. Jeg har også opplevd at elever med pc daglig i klasserommet bare blir sittende der, fordi læreren ikke ordentlig vet hvordan ting skal gjøres. Det er et flott hjelpemiddel, bare synd at det i enkelte skoler brukes lite.