Å mestre og forstå bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske verktøy e i økende grad nødvendig for å klar seg i dagens samfunnsliv.
Den teknologiske utviklinga har akselerert i et dramatisk tempo. Alle blir langt mer involvert i en digital hverdag hjemme, på jobb og i læringssituasjonen. Det digitale er ikke lenger fremmed teknologi, men e på ulike måta innvevd i kverdagen på utruli mange måter. For å klar seg godt i arbeidsliv og samfunnsliv blir det derfor avgjøranes å mestre IKT.
I de nye fastsatte læreplanene i Kunnskapsløftet, er digital kompetanse definert som en basisferdighet i alle fag, på lik linje med lesing og skriving. I forbindelse med lanseringen av Kunnskapsløftet har visstnok regjeringa uttalt at den norske skolen skal væreledende på digital kompetanse innen 2008.
Leita frem stortingsmelding nr 30, kunnskapsløftet og program for digital kompetanse 2004 – 2008, det va egentli litt arti og se, før det begynne å bi travelt hvis alle de målene skal vær nådd innen utgangen av 2008...
Programmet har følgende fire hovedmål:
1. I 2008 skal norske utdanningsinstitusjoner ha tilgang til infrastruktur og tjenester av
høy kvalitet. Læringsarenaene skal ha teknisk utstyr og nettforbindelse med
tilstrekkelig båndbredde. Utvikling og bruk av IKT i læringsarbeidet skal støttes av
sikre og kostnadseffektive driftsløsninger.
2. I 2008 skal digital kompetanse stå sentralt i opplæringen på alle nivåer. Alle lærende,
i og utenfor skoler og universiteter/høgskoler, skal kunne utnytte IKT på en sikker,
fortrolig og kreativ måte for å utvikle de kunnskaper og ferdigheter de trenger for å
kunne være fullverdige deltakere i samfunnet.
3. I 2008 skal det norske utdanningssystemet være blant de fremste i verden når det
gjelder utvikling og pedagogisk utnyttelse av IKT i undervisning og læring.
4. I 2008 skal IKT være et integrert virkemiddel for innovasjon og kvalitetsutvikling i norsk
utdanning, basert på organisasjons- og arbeidsformer som fremmer læring og nyskaping.
I tillegg har vi fått obligatorisk bruk av IKT ved eksamen, nasjonale prøver og Elevinspektørene.
Disse føringene utgjør en betydelig utfordring for Ålesund kommune som skoleeier. Det trengs et løft både når det gjelder infrastruktur, digitale læringsressurser, kompetanse og effektive driftsløsninger. IKT må bli en like naturlig og tilgjengelig del av elevens læringsarbeid som læreboka har vært det tidligere.
Eller hva mener dere?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar